ترک بوسیدن ضریح ائمه بیادبی نیست اما ترک زیارت مذموم است/ برای غلبه بر استرس شیوع کرونا از اعمال و ادعیه ماه رجب کمک بگیرید
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۰۶۸۲۸
یک استاد حوزه گفت: اگر کسی به مشاهد مشرفه برود و ضریح مطهر را نبوسد مرتکب بیادبی نشده است بلکه اگر ترک زیارت کند مذموم و مرتکب بیادبی گردیده است.
به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اخبار مربوط به ویروس کرونا این روزها از همه طرف جامعه را دربرگرفته و باعث ایجاد ترس و استرس آشکار در زندگی مردم شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهمترین توصیه پزشکان در این روزها خانهنشینی و منع حضور مردم در مکانهای شلوغ و عمومی است. طبق این توصیه متخصصان، رفت و آمد در برخی مساجد کشور، برگزاری نماز جمعه و مراسمهای مذهبی و تردد در زیارتگاها و بقاع متبرکه با محدویتهایی همراه شد. در مقابل این توصیههای موقت برای کنترل و رفع این ویروس واگیردار بعضی از افراد در برخی مکانهای مقدس خصوصاً در حرم حضرت امام رضا(علیه السلام) و حرم مطهر حضرت معصومه(س) اقدام به کارهایی خارج از عرف و آداب زیارت کرده و با فیلمبرداری از خود و انتشار آن کردند که واکنشهای زیادی را به همراه داشت.
در ادامه گفتگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با حجتالاسلام سید عباس موسوی مطلق درباره این اتفاقات و راههایی برای غلبه بر استرس و اضطراب در مواجهه با ویروس کرونا میخوانید.
آنا: بعد از شیوع ویروس کرونا محدودیتهایی در زیارتگاهها و بقاع متبرکه اعمال شد. بعضی از افراد در مقابل این محدودیتها خصوصاً در حرم امام رضا(علیه السلام) و حرم مطهر حضرت معصومه(س) اقدام به برخی کارهای عجیب و غریبی مثل لیسیدن ضریح کرده و فیلمهایی از این کارها منتشر کردند. آیا این نوع اعمال جایی در معارف اهل بیت(ع) و آداب زیارت دارد؟
موسوی مطلق: محدودیتها برای پیشگیری از شیوع این ویروس مطلوب است ولکن تعطیلی این اماکن ضربهای به اعتقادات وارد میکند که جبران آن بسیار مشکل است. محدودیت یعنی یک سری اصول بهداشتی مضاعف رعایت شود. محدودیت یعنی روبوسی و مصافحه در این اماکن شریف تعطیل گردد. اماکن مذهبی مانند مشاهد مشرفه، مساجد و حسینیهها وحتی منازل بزرگان همیشه پناهگاه مردم بوده و هست و خواهد بود. در زیارت شریف جامعه کبیره آمده «لائذ عائذ بقبورکم». ما معتقدیم حرمها به معنای واقعی دارالشفا هستند؛ حالا بوسیدن ضریح موضوعیت مستقله ندارد، بلکه پناه بردن موضوعیت دارد «عائذ بضریحک». اگر کسی مشرف بشود و نبوسد مرتکب بیادبی نشده است بلکه اگر ترک زیارت کند مذموم و مرتکب بیادبی گردیده است. خب البته لیسیدن ضریح و به نمایش گذاشتن ابداً مطلوب نیست.
آنا: آیا این رفتارها مصداق وهن مذهب و دور شان و آموزههای اهل بیت(ع) نیست؟
موسوی مطلق: بله یا وهن است یا مقدمات وهن را فراهم میکند و یقیناً شأن اهل بیت(علیهم السلام) را در اذهان زیر سؤال میبرد. اظهار ارادت به اهل بیت(علیهم السلام) اجرای فرامین آن بزرگواران است «اخذ بقولکم عامل بامرکم». بله به نیت شفا تبرک جستن یک موضوع دیگری است چنانچه حضرت یعقوب(علیه السلام) بهواسطه پیراهن یوسف(علیه السلام) و مالیدن به چشمانش شفا پیدا کرد.
آنا: با توجه به شیوع این ویروس منحوس و قرار گرفتن ما در ایام ماه پرفضیلت رجب مردم چگونه میتوانند از لحاظ معنوی ارتباط خود رو با خدا و اهل بیت(ع) برای مقابله با این ویروس و خصوصاً با استرس و اضطراب ناشی از آن که اتفاقاً افراد بیشتری رو درگیر کرده استفاده کرد؟
موسوی مطلق: اشتغال به اعمال و ادعیه ماثورهی مذکور پیرامون ماه مبارک رجب که عمدتاً هم در مفاتیح الجنان آمده است سبب آرامش میگردد، مخصوصاً اینکه یکی از مهمترین اعمال این ماه استغفار است؛ استغفار سبب جلب رحمت پروردگار و دفع بلا میگردد. خداوند میفرماید؛ پیامبر به آنان بگو اگر دعاهای شما نبود ما به شما توجه نمیکردیم؛ «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ». همچنین تلاوت قرآن بسیار مفید و آرامبخش است. قرآن شفا است؛ «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ».
متأسفانه هدف اصلی این ویروس ترس است و علاوه بر اقتصاد و سیاست، اعتقادات مردم را نشانه گرفته است. خداوند قادر است اثر را از هر چیزی بگیرد آیا اثر آتش که ماهیت و ذاتش سوزاندن است را برای ابراهیم خلیل الرحمن نگرفت؟ تیزی کارد را هنگام ذبح اسماعیل نگرفت؟ مگر در ایام فرتوت بودن به زکریای نبی لطف نکرد؟ آیا عیسی(علیه السلام) را بدون پدر به وجود نیاورد؟ دریا برای موسی(علیه السلام) شکافته نشد؟ ما باز دنبال امتحان کردن خدا و اهل بیت هستیم، باید دنبال امتحان ایمان خود باشیم؛ ما موظف به اجرای فرامین متخصصین هستیم ولکن معتقدیم که خداوند دافع البلایا است. روحیه معنویت باید این روزها برای مبارزه واقعی با کرونا و امثالهم بیشتر تقویت شود.
آنا: در این شرایط آیا توصیه به زیارت دارید یا خیر؟ و اگر توصیه به زیارت دارید چگونه باید انجام شود؟
موسوی مطلق: ترک زیارت سبب خسران و پشیمانی خواهد شد. اگر آمار کشتگان آنفولانزا بیشتر است پس این همه تبلیغات برای این ویروس چیست؟ سرعت انتقالش بالاست قبول! پس برای مقابله با آن اصول بهداشتی کاملاً رعایت شود؛ قطعاً مشکلی پیش نخواهد آمد.
انتهای پیام/4028/
منبع: آنا
کلیدواژه: قرآن کریم ویروس کرونا حضرت معصومه امام رضا اعمال ماه رجب علیه السلام موسوی مطلق ترک زیارت اهل بیت ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۶۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حقیقت بندگی خدا را در مالک ندانستن خود نسبت به آنچه خدا به او عطا کرده و اشتغال به اطاعت از امر و نهی خدا دانست. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل معارفی شب شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به ویژگیهای اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام و مقام امامت در آیات و روایات با بیان این که مقام امامت از تمام مقامهای نبوت و رسالت بالاتر است، اظهار داشت: حضرت ابراهیم پس از عبور از آزمونهای سخت الهی به مقام امامت نائل آمدند.
وی در ادامه با بیان این که امام در عبودیت و بندگی، شجاعت و تدبیر والاترین انسان است، به مقام عبودیت از دیدگاه امام صادق علیهالسلام اشاره کرد و افزود: امام علیهالسلام در مقام تربیت به همه چیز واقف است، به هر چیزی در جای خود توجه داشته و عدالت والای ایشان مانع واکنش نابجاست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به جایگاه عمل در آموزههای دینی اشاره و عمل صالح را مکمل ایمان توصیف کرد و ابراز داشت: توسل به درگاه الهی با تمسک به اهلبیت علیهمالسلام و آبروی ایشان، گرهگشای مشکلات و حرکت انسان در تقرب به ذات اقدس الهی است.
وی به دیدار عنوان بصری و امام صادق علیهالسلام اشاره و بندگی خدا را از برجستهترین کلیدواژههای تجلی اخلاق اسلامی دانست با تأکید بر این که انس و جن برای چیزی جز بندگی خدا خلق نشدهاند، اذعان داشت: امام صادق علیهالسلام در پاسخ به سؤالی دررابطهبا حقیقت بندگی میفرمایند؛ «أن لا یَرَی العَبدُ لِنَفسِهِ فیما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَیهِ مُلکا؛ لِأنَّ العَبیدَ لا یَکونُ لَهُم مُلکٌ، یَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ یَضَعونَهُ حَیثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالی بهِ، و لا یُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبیرا، و جُملَةُ اشتِغالِهِ فیما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالی بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ··· فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقینَ»
آقاتهرانی تصریح کرد: در نگاه امام صادق علیهالسلام حقیقت بندگی سه چیز است: این که بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است برای خود مالکیتی در نظر نگیرد؛ زیرا بندگان [واقعی خدا] مالک چیزی نیستند، مال را متعلّق به خدا میدانند و آن را هر جا که خداوند عزوجلّ فرمان داده است، به مصرف میرسانند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که حتی زیبایی انسان نیز متعلق خودش نیست و تنها امانتی الهی است که باید در جای درست هزینه شود، خاطرنشان کرد: در مبانی اسلام انسان حتی مالک نفسش نیست و نمیتواند خودکشی کند.
وی ضمن ارائه مثالهایی دررابطهبا عدم ملکیت انسان، متصدی بانک را بارزترین مثال برای تبیین عدم ملکیت بر سرمایهای که به دستش میرسد، دانست و گفت: بنده واقعی در عین برنامهریزی برای خود تدبیر و چارهاندیشی نمیکند و در عین تلاش نتیجه هرچه باشد را میپذیرد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تمام اشتغال بنده واقعی خدا به چیزهایی است که خداوند عزوجلّ او را به انجام آنها فرمان داده یا از آنها بازداشته است و این نخستین درجه پرهیزگاران است.
وی اظهار داشت: انسانی که هیچگاه نسبت به چیزهایی که دارد، خود را مالک نمیداند، فخرفروشی نمیکند و بهراحتی وارد میدان انفاق میگردد؛ کسی که در عین انجاموظیفه و تلاش تدبیر امور را به خدا واگذارد، تحمل مصیبتهای دنیا برایش آسان خواهد بود.
آقاتهرانی با تأکید بر این که اگر اشتغال انسان به امر و نهیهای الهی باشد، هیچگاه خود را گرفتار دلمشغولیها و درگیریهای دنیا نمیسازد، یادآور شد: وقتی خداوند بندهاش را به این سه ویژگی بندگی بیاراید؛ دنیا، شیطان و اهل دنیا برایش خار میگردد و هیچگاه به دنبال انباشت سرمایههای دنیا و فخرفروشی حرکت نمیکند و عمرش را به بطالت نمیگذراند.
انتهای پیام/